Nieuwe wet ZZP-er laat nog een jaar op zich wachten
De uitwerking van de nieuwe zzp-wet heeft minstens een jaar vertraging opgelopen. Mogelijk omdat de Europese Commissie niet achter de invulling staat. De nieuwe wet zal pas in 2021 in werking treden.
In de nieuwe wet, die schijnzelfstandigheid en concurrentie op arbeidsvoorwaarden moet voorkomen, wordt bescherming van zelfstandige ondernemers met lage tarieven opgenomen. Dit is een pijnpunt in de nieuwe wet.
Het gaat om de bescherming van schijnzelfstandigen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Vaak lijkt het in de praktijk dat de werkgevers deze zelfstandigen in dienst hebben maar doordat ze als zelfstandig ondernemer worden ingehuurd, hoeven de werkgevers geen belastingen en premies af te dragen. Op deze manier zijn deze krachten goedkoop voor de werkgever.
Bij 15 tot 18 euro is er sprake van een laag uurloon. Het kabinet wil dat deze ZZP-ers, mits ze al drie maanden op deze manier werkzaamheden verrichten, een vast contract krijgen. Daarom kan deze maatregel ook worden gezien als de invoering voor het minimumtarief voor ZZP-ers.
Schending EU-recht
Koolmees constateert naar aanleiding van de gesprekken met de Europese Commissie dat deze maatregelen mogelijk in strijd zijn met EU-recht. Hoe de vrijheid van vestiging en de vrijheid van dienstverrichting van zelfstandigen met een laag inkomen onder de nieuwe wet zijn geregeld, zou niet stroken met de Europese wetgeving.
De minister heeft aangegeven te werken aan alternatieven. Hij denkt dat deze alternatieven wel worden goedgekeurd door de Europese Commissie. De minister heeft aangegeven dat er voor de zomer van 2019 een toelichting zal komen op de nieuwe plannen.
Wet DBA
Tot 2021 blijft de Wet DBA van kracht. Tot die tijd zal er gewerkt moeten worden met een goedgekeurde modelovereenkomst.
Bron: Nu.nl
Relevante artikelen
Heeft u als uitzender uw werkprocedures goed op orde?
Goed vastgelegde werkprocedures zijn voor elke organisatie van belang. Het reduceert de kans op fouten en is een waarborg voor de continuïteit. Ook met
Wettelijk minimumloon per 1 januari 2023
Het wettelijk minimumloon gaat vanaf 1 januari 2023 met 10,15% omhoog. Het wettelijk minimumloon per 2023 bedraagt € 1.934,40 per maand. Dat is €
BLOG: Hoe financiert men een uitzendbureau en is G omzet ook mee te financieren?
Als u op zoek gaat naar financiering voor uw uitzend- of detacheringsbureau heeft u meerdere opties. De meest voor de hand liggende financiering is